Direktlänk till inlägg 24 september 2014

Stads-brutta och Skogs-mulle!

Av Therese Bergsmo - 24 september 2014 08:23

Ja, ungefär så kan man väl sammanfatta Enyas senaste dagar. I lördags var vi till Djurgården och gick, parkerade vid Junibacken och tog oss till Gröna Lund. Enya blev såklart buren en hel del! Vi vill inte överanstränga hennes små tassar, även om hon protesterar rätt rejält att bli buren...

Hon fick många nya fans på vägen, både svenska och en hel del turister! Folk log, frågade om de fick klappa och fick pussar i massor. En kvinna kastade sig mer eller mindre ut från en uteservering och ville klappa! Enya är oerhört cool, hon gillar folk och hon hetsar inte upp sig i onödan. När vi sitter still så lägger hon sig ner och kollar lite. Ingen nervositet där inte! Inte ens när vi stod utanför Grönan där folk tjoade och tjimmade så lyfte hon speciellt mycket på ögonbrynen.

Vi vägde henne i lördags också. Hennes vikt hittill har varit;

8 v plus någon/några dagar; 6,2 kg
9 v 7 kg
10 v 8,4 kg

Varför hon gått upp så mycket sista veckan vet jag inte, för hon känns inte direkt mullig... Snarare åt andra hållet. Det är kul att kolla vikten, men jag tittar hellre på hur hunden ser ut i hullet. En tjock rottis är inte vidare vackert, dessutom tycker jag att det gränsar till djurplågeri eftersom de belastar leder och sånt för mycket!

Vi tränar vidare med sitt, ligg, tass och skall. Hon är väldigt lättlärd och tycker framför allt att det är kul att träna! Hon är en matglad hund som är lätt att motivera med godis. Den här veckan ska vi även träna in lite sitt kvar. Vi har även som standard att hon får sitta och vänta på sin mat, samt titta på oss innan vi säger varsegod. Jag har olika lång tid på hennes sitta kvar samt att jag säger en massa andra saker också så hon verkligen lyssnar efter varsegod och inte bara vad-som-helst...

Varje dag går vi en runda i skogen, bara Enya och jag. Amber får vara hemma då. Det här för att det dels inte ska bli så stojigt på promenaden men mest för att vi ska "bonda". Jag vill att Enya är uppmärksam på mig, kommer när jag ropar och framför allt inte går på egna strövtåg. När hon blir stående i en lukt och inte har koll på mig, så smyger jag iväg och gömmer mig. I början var det inte särskilt långt, så hon inte behövde leta allt för länge efter mig. Men idag hade jag ganska långa avstånd, ca 20 m, men hon letade lätt rätt på mig. Dock lite orolig, vilket jag vill att hon blir så hon inte har de här egna strövtågen. När hon kommer är det godis och massa gos, så det bara är super-positivt att vara med matte!

På promenaden kör vi även lite av den träning vi gör inne, bara för att få lite störning, men inte så mycket störning. Och andra underlag att lägga sig på till exempel.

Har nån av er tips på träning av valp, nån kanske skriver egen blogg? Dela gärna med er till mig, jag vill lära mig så mycket jag kan! Min maill är; tbergsmo@icloud.com.

Någon bild ska ni få också, men tyvärr har minnet i min telefon varit fullt och jag har inte kunnat ta några förrän igår och idag...



Amber på kuddarna; prinsessan på ärten nr 1.



Enya bland kuddar, täcken och leksaker; prinsessan på ärten nr 2.

Sköt om er och de era!

Kram, Therese

 
 
Carina

Carina

24 september 2014 09:00

Hon ser så fin ut lilla Enya:-) vikten tycker jag verkar bra. Jag brukar ha som riktlinje ca: 1 kg/vecka. Är dom 12 v så brukar dom väga ca 12 kg detta brukar vara så ungefär tills dom blir 6 månader.
Pussa på sötnosen :-))

http://www.madielas.se

 
Anna

Anna

25 september 2014 10:53

Roligt att allt går bra, jag är tok kär i dom båda. Vackra Amber och söta Enya. Gud mitt hjärta smälter. Ni är duktiga som tränar. Kram

http://www.annaslantligaliv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 23 december 2014 12:35


vi vill önska er alla en riktigt God Jul! Amber, Enya, Mats & Therese ...

Av Therese Bergsmo - 11 december 2014 13:42

Herregud vad länge sen jag uppdaterade, sorry! Livet som matte i den här familjen är lite tufft just nu, eller har varit ett tag... Enya har haft lite knepig mage till och från, något som jag enbart skyller på allt skit hon ska äta ute. Vi har fol...

Av Therese Bergsmo - 20 oktober 2014 13:25

Jag har lite smått börjat med ensamhetsträningen av Enya. Eller egentligen har den varit igång redan från första veckan, men utan att lämna henne... Jag brukar, när vi får hem en valp (det här är tredje valpen på lika många år, så tackterna sitter i ...

Av Therese Bergsmo - 30 september 2014 07:36

Det här med att bli rumsren kan fresta på mattes nerver ibland. Jag vill, såklart, att hon ska bli rumsren samtidigt vet jag att alla hundar blir det - förr eller senare. Och för att bli det mer förr än senare så försöker jag gå ut med henne så fort ...

Av Therese Bergsmo - 18 september 2014 16:07

Den lilla valpingen var billig igår vill jag lova! Först rullade hon sig i skit & sen bet hon sönder en lamp-sladd... Vi går ju promenader i skogen bakom huset varje dag & jag har sett att Enya är en liten rullare. Vid flera tillfällen har hon slä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards