Alla inlägg under december 2014

Av Therese Bergsmo - 23 december 2014 12:35

vi vill önska er alla en riktigt God Jul!



Amber, Enya, Mats & Therese

Av Therese Bergsmo - 11 december 2014 13:42

Herregud vad länge sen jag uppdaterade, sorry!

Livet som matte i den här familjen är lite tufft just nu, eller har varit ett tag... Enya har haft lite knepig mage till och från, något som jag enbart skyller på allt skit hon ska äta ute. Vi har folk häromkring som gärna matar räv och dyligt med div och vill inte räven ha, så vill mina hundar... Amber har mer eller mindre plåtmage och klarar det mesta, Enya också om det inte blir för mycket och för ofta, då ballar den ur totalt. Så några svängar mag-sjuka har vi haft.

I och med att hon varit risig i magen har hon behövt gå ut på natten, vilket (troligtvis) lett till att hon numer anser att nattetid = umgänge! Så här har pussats, kramats och sprungits ut på natten ett antal nätter. Nästan värre än att ha småbarn! I denna veva skaffade vi en säng till till sovrummet, så nu har hundarna (nåja, Amber sover hellre under täcket bredvid mig) en egen säng!


Vem har tänkt här? Jag vill också ligga nära!

Ser ni hur ensam jag är!

Tro det eller ej, men hon somnade till slut!

I kombination med umgänges-nätterna och att vi är så jäkla rädda om hennes leder och skelett har den lilla älsklingen gått och blivit understimulerad... Jag som fullkomligt avskyr när hundar blir det, jag tycker en hund ska ha ett vettigt liv med bra balans mellan vila och stimulans! Men även solen har fläckar och i mitt fall är det för många nätter utan sömn som gjort att jag inte orkat stimulera henne dagtid samt att hon ju då behövt sova och jag har passat på att vila. Men nu känner jag att det inte håller längre, så en ändring är inledd!

För det första går vi längre promenader, plus en sen, sen eftermiddag. Jag har tagit tag i att träna henne med div saker som gör hennes hjärna trött och jag har även börjat med att middagen serveras i hela huset! Japp, jag sprider ut alla hennes kulor över hela huset så får hon gå och nosa rätt på dem, det tröttar. På dagarna har hon även en aktivitets-boll som jag fyller med div gott, igår med en bit korv. Jösses vad hon fick jobba, tyvärr utan resultat, så idag fick jag försöka peta ut den... Inga fler korvbitar däri!


Ser ni hur jobbigt min matte gör det för mig?!

Idag fick istället bollen kulor i sig, det var också krångligt! Lilla Amber har dock bättre snits och får ur dem.

Nosarbete och annat smått och gott kör vi också!

Annars springer tiden iväg, hon är 5 månader imorgon och alla tänder fram har kommit upp, en hörntand är tappad, men inte de andra 3 samt någon kindtand. Hon växte på höjden en period, men nu har hon nog stannat och börjat "bredda" lite.

Hon är oerhört kärleksfull och vill bara att allt ska vara bra! Säger man till argt, så blir hon "förtvivlad" (jag vet att hundar inte har känslor som vi, men man kan uppfatta det som förtvivlad när hon går och gömmer sig). Hon har en annan liten egenhet för sig, som jag egentligen inte riktigt förstår... Någon som förstår får gärna berätta! Om jag har s.k förbuds-träning med henne, dvs hon och Amber får sitta still, jag slänger ut godis på golvet, säger ev. Nej! och de får vänta på ett varsegod (självklart efter att haft ögonkontakt med mig), då går Enya iväg. Hon går ut ur rummet eller till en annan del av rummet och sätter sig, redan när jag börjar slänga ut godiset. Man skulle kunna tänka att det blir för frestande så hon inte vill se, men så tänker ju inte hundar, så hur tänker hon? Det här hade väl inte varit ett problem om inte Amber snodde alla godisarna...

Just nu längtar jag efter lite kyla och snö, det är så mörkt och trist utan snö och så blött och kladdigt utan kyla.

Sorry att jag inte uppdaterat, håll till godo med denna lilla uppdatering!

Kram, Theresee

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards